“Ik ben de ‘Basis Cursus Studeren’ aan het doen. Ik had hem al een keer eerder gedaan, maar nu dat ik die kennis erin toepas op deze cursus kan ik het echt bestuderen en 100% begrijpen dankzij woord verheldering. Eerst haalde ik er wel het een en ander uit, maar nu begrijp ik alles volledig en haal ik er extreem veel uit. Ik pas het ook meteen toe op mijn werk en tijdens mijn studies. Ik realiseerde mij niet hoe meer kennis je krijgt als je letterlijk alles weet wat er staat, alles heeft zijn belang en door niet te weten hoe je met uitstekende resultaten moet studeren mis je van alles en krijg je een incompleet beeld van hoe dingen werken. Ik ben blij dat ik mijn vriendin en anderen in mijn omgeving met de methodes hierin kan helpen en ik ook extreem vooruitga in mijn studies. Top!.”

“Aan het begin van de cursus dacht ik alles wel te weten over hoe ik een leerling goed kan begeleiden bij zijn of haar huiswerk. Toen ik begon aan de cursus kwam ik erachter dat er zo veel meer te leren valt.
Wat ik heb geleerd is dat wanneer de mens jong of oud tegen een studiebarrière aanloopt, dit zich uit op subtiele manieren. Gapen, verlies van enthousiasme, wiebelen, verveling, enzovoort. De cursus heeft mij geleerd de lichamelijke en mentale symptomen te herkennen bij mijn leerlingen en mijzelf. En hoe ik de studiebarrière moet aanpakken. Met een heleboel nieuwe kennis ga ik mijn leerlingen verder kunnen helpen. Dit alles dankzij de cursus.”

“Ik ben de ‘Basis Cursus Studeren’ aan het doen. Ik had hem al een keer eerder gedaan, maar nu dat ik die kennis erin toepas op deze cursus kan ik het echt bestuderen en 100% begrijpen dankzij woord verheldering. Eerst haalde ik er wel het een en ander uit, maar nu begrijp ik alles volledig en haal ik er extreem veel uit. Ik pas het ook meteen toe op mijn werk en tijdens mijn studies. Ik realiseerde mij niet hoe meer kennis je krijgt als je letterlijk alles weet wat er staat, alles heeft zijn belang en door niet te weten hoe je met uitstekende resultaten moet studeren mis je van alles en krijg je een incompleet beeld van hoe dingen werken. Ik ben blij dat ik mijn vriendin en anderen in mijn omgeving met de methodes hierin kan helpen en ik ook extreem vooruitga in mijn studies. Top!.”

“Aan het begin van de cursus dacht ik alles wel te weten over hoe ik een leerling goed kan begeleiden bij zijn of haar huiswerk. Toen ik begon aan de cursus kwam ik erachter dat er zo veel meer te leren valt.
Wat ik heb geleerd is dat wanneer de mens jong of oud tegen een studiebarrière aanloopt, dit zich uit op subtiele manieren. Gapen, verlies van enthousiasme, wiebelen, verveling, enzovoort. De cursus heeft mij geleerd de lichamelijke en mentale symptomen te herkennen bij mijn leerlingen en mijzelf. En hoe ik de studiebarrière moet aanpakken.

Met een heleboel nieuwe kennis ga ik mijn leerlingen verder kunnen helpen. Dit alles dankzij de cursus.”

“Ik heb de cursus: Basiscursus studeren gevolgd en afgerond. Mijn ervaring tijdens deze cursussen was zeer leerzaam en raad het aan iedereen aan.
In het jaar 1999 t/m 2005 zat ik op school en leerde ik Karin Verheijen kennen die in groep 3 op mijn school mijn juf was. Er wordt met een goede methode gewerkt die ik iedereen ook aanraad. De methode is van L Ron Hubbard en zo wordt ook de methode genoemd. Je leert onder andere met een woordenboek werken klei en te geloven in jezelf dat je alles kan doen. Met deze methode kan je grote achterstanden bijwerken en je wordt zelfs nog beter dan dat je voorheen was. Helaas bestaat mijn ouwe school niet meer, maar gelukkig is er een doorstroom school “Onze Toekomst” die onder leiding van Karin is en onder andere ook bijles geeft. Ik raad ouderen en kinderen om je aan te melden bij Karin Bijles Centrum of om je zelfs op school te aan te melden.”

“De Basiscursus studeren heeft mij inzicht gegeven in de studiebarrières. Ook het verhelderen van woorden is voor mij inzichtelijk geworden ik heb het meeste gehad aan het demonstreren. Soms merk ik dat het lastig is om een een woord in woorden/zinnen uit te leggen aan kinderen. door gebruik te maken van foto’s, schetsen en een demokit kon ik een woord beter verduidelijken. Ik merk ook dat het voor kinderen helpt om iets te visualiseren.”

“Onlangs ben ik begonnen aan de cursus ” basiscursus studeren” Mijn kinderen zijn hier afgelopen september begonnen in groep 7 en 8. Ik wilde als ouder graag weten welke methodes er worden toegepast op deze school. Tijdens het 5 jarig jubileum kwam ik erachter dat je als ouder ook de cursus kunt volgen. Samen met een medestudente ben ik aan de cursus
begonnen. (gegeven door Peter van de Kuit). Ik heb tijdens de cursus heel veel geleerd. Bijvoorbeeld waarom sommige studenten soms afhaken tijdens hun studie en waarom sommige studenten juist wel slagen, terwijl ze de stof in de praktijk niet kunnen toepassen. Een aantal punten waar leerlingen/studenten tegenaan lopen zijn:

 Gebrek aan massa
 Te steile gradiënt
 Onbegrepen woorden

Als deze barrières verholpen worden door de docent of ouders kunnen leerlingen/studenten weer verder. De stof wordt beter begrepen en wordt er vooruitgang geboekt.
De leerlingen/studenten gaan dan ook tevreden naar school. Wat ik ook leuk vind, is moeilijke woorden in een woordenboek opzoeken en in een apart schrift laten opschrijven met de juiste betekenis erbij. (vroeger deed ik dat zelf ook, dit was vooral handig bij vreemde talen).              Als leerlingen/studenten de uitleg na het opzoeken in een woordenboek nog steeds als lastig ervaren, dan kun je ze de moeilijke woorden ook laten kleien. Het lijkt in het begin een beetje vreemd, maar kinderen vinden het geweldig om te doen, ze vragen er zelf naar. De laatste 2 hoofdstukken (hoofdgegevens en onjuiste gegevens vond ik tijdens de cursus wel een beetje lastig. Voor mij persoonlijk was het fijner geweest als de hoofdstukken wat uitgebreider zouden zijn met meer voorbeelden. Gelukkig heeft Peter mij door deze 2 hoofdstukken heen gesleept
en de juiste uitleg gegeven. Als mijn kinderen huiswerk hebben en mij om uitleg en hulp vragen, dan doe ik dat op de manier, die ze al op school zijn gewend. Soms ervaren ze dat als prettig en soms ook niet. Bijvoorbeeld bij moeilijke woorden, als ik ze dan zeg dat ze eerst een woordenboek moeten pakken, dan hoor ik “Nou mama, je doet net als bij ons op school, zeg de betekenis nou maar gewoon”.”

“In oktober ben ik begonnen met de cursus, maar eerst ga ik een klein stukje in de tijd terug
naar de zomer van 2017. In het schoolgebouw van de basisschool Onze toekomst is in de zomer de Zomerschool gevestigd. Hier komen kinderen van heinde en ver om een leuke en leerzame tijd in de zomer door te brengen. Een heel team werkt nauw samen, ook Peter is elke dag aanwezig om alles goed te laten verlopen. In augustus meteen na de Zomerschool heeft Peter mij gevraagd of ik interesse had om een cursus ‘leren leren’ te willen volgen. Het leek mij ook meteen leuk om te doen, omdat ik ook in de toekomst met kinderen wilde blijven werken.
In oktober was het dan zover, de eerste lessen gingen nog met veel lezen voorbij. Pas na de derde les begon het moeilijker te worden, regelmatig liep ik tegen dingen aan waarvan ik dacht ooooooh maar dat ga ik nooit leren met als gevolg dat ik alles wilde neer gooien.
Volgens mij voelde Peter dat heel goed aan, als ik het niet meer zag zitten trok hij mij er toch
weer doorheen. Ergens midden in mijn cursus begon ik het opeens ook nog leuk te vinden.
Als ik op school of bij de bijles werkte kwam ik toen al regelmatig problemen bij de kinderen
tegen waarvan ik dacht, wacht eens even, dat heb ik toch net geleerd. Zo kon ik ook al tijdens de cursus de methodes op de kinderen toepassen en hen daarmee helpen. Thuis zijn mijn mannen regelmatig heel dol van mijn geworden omdat ik natuurlijk elke keer als ik een nieuwe methode leerde een voorbeeld wilde uitvoeren of samen een methode wilde uitproberen. Wat ik zelf ook heel interessant vond was dat heel veel symptomen in het dagelijkse leven terug te zien zijn, zij het bij een kassa juffrouw of bij een kind maar ook bij mijzelf.
Als ik iets erg moeilijk vind schuif ik het naar het minder belangrijke toe, tenslotte heb ik belangrijkere dingen nog te doen. Als je dan goed naar je eigen gedrag kijkt zie dat het toch een gebrek is. Zodoende begon ik eerst maar mijn eigen gedrag te verbeteren.
In de avond uren was het leerboek en lekker op de bank gaan zitten een vast programma
geworden. Toen ik in de bijles een kindje had die maar afwezig in de ronde bleef kijken, vroeg ik
uiteindelijk of zij een woord uit de te lezende tekst niet begreep, en ja hoor zij wist niet
wat een eekhoorntje was. Nadat wij samen een blaadje op internet hadden opgezocht was het voor het kindje weer duidelijk wat er allemaal in de tekst stond. Ik was zo trots als een aap, ik kon symptomen erkennen. Eigenlijk was het elke week een klein succes verhaaltje, kinderen liepen met hele verschillende problemen in de rondte. Dat zal altijd al zo geweest zijn, alleen nu zag ik het duidelijk. In de leerstof zitten hele verrassende gegevens sommige moeilijk om te begrijpen en andere weer zo voor de hand liggend dat je denk waarom zag ik dat zelf nooit.”